آشنایی بیشتر با یخچال فریزرها

آشنایی بیشتر با یخچال فریزرها

اگر قصد خرید یک یخچال و فریزر را دارید ولی درباره امکاناتی که یک یخچال و فریزر دارد، اطلاعات چندانی ندارید، ما به شما مطالعه این مقاله را پیشنهاد می کنیم. در اینجا سعی کرده ایم تا برخی اصطلاحات و امکانات یخچال و فریزرها را که داشتن اطلاعات درباره آنها ضروری است، برای شما در یک جا گردآوری کرده و به طور مختصر و به زبان ساده ارائه دهیم. 

راهنمای مطالب: 

موتور و برد در یخچال ها

پنل تنظیمات دیجیتال در یخچال فریزر

آشنایی با یخسازها در یخچال و فریزر

سیستم گردش هوای چندگانه در یخچال و فریرز

درب هوم بار یا دسترسی آسان به یخچال

قابلیت بدون برفک یا نوفراست

سیستم انجماد سریع در فریزر

کشوی مخصوص میوه و سبزیجات در یخچال ها

میزان سر و صدای استاندارد در یخچال ها

فیلتر تصفیه در یخچال ها

برای آشنایی با مدل های مختلف یخچال و فریزر، کلیک کنید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

موتور و برد یخچال چقدر مهم است؟

شاید تصور کنید این که موتور یخچال شما ساخت کجا باشد نقش کلیدی در نحوه کارکرد و عمر یخچال و فریزر ایفا می کند اما باید بگوییم که اینطور نیست! موتور یخچال و فریزر اگرچه مهم است، اما هیچ گاه نباید به عامل تعیین کننده ای در انتخاب یخچال تبدیل شود چرا که بار اصلی عملکرد یخچال بر دوش بُرد آن است. برد یخچال وظیفه پردازش تمامی اطلاعات را دارد و برای این کار از چندین سنسور استفاده می کند. برد الکترونیکی یخچال مغز یخچال است که اجزای اصلی مانند کمپرسور و فن یخچال را کنترل می کند. در واقع این قطعه همه چیز را کنترل می کند و به طور کلی، هر چیزی که بر یخچال تاثیر می گذارد، از برد آن تاثیر می گیرد. لازم به ذکر است که خراب شدن برد یخچال به سادگی اتفاق نمی افتد و البته تعمیر آن نیز زمان کمی می برد.

یخچال هایی که امروزه تولید و به بازار عرضه می شوند، دارای کمپرسورهای پیشرفته تری هستند و در اغلب آنها از کمپرسور اینورتر خطی استفاده می شود. البته کمپرسورهای معمولی نیز از قدرت و عمر مفید بالایی برخوردارند. مزایای موتور اینورتر نسبت به موتورهای معمولی در مصرف بهینه انرژی و استهلاک کمتر موتورهای اینورتر است و به هیچ عنوان تاثیر بر کیفیت عملکرد یخچال و فریزر نخواهد داشت. اگر قیمت مناسب یخچال و فریزری که می خرید برای شما اهمیت دارد، توصیه می شود تا از یخچال های با کمپرسور معمولی استفاده کنید چرا که قیمت یخچال های با موتور اینورتر دو تا سه برابر یخچال های معمولی است.

به طور کلی طول عمر مفید تمامی موتورها بین 10 تا 15 سال خواهد بود و پس از این مدت، باید به فکر تعویض آن باشید. 

پنل تنظیمات دیجیتال

یخچال فریزرهای جدید و پیشرفته، دارای پنل تنظیمات روی درب خود هستند. این پنل ممکن است دکمه ای و یا لمسی باشد اما به هر حال استفاده یکسانی دارد. تنظیمات موجود در پنل هر مدل یخچال، متفاوت از مدل دیگر است. به طور کلی تمامی تنظیمات دمای یخچال و فریزر، زنگ های هشداردهنده، قفل کودک، تاریخ و ساعت، تنظیمات مربوط به فیلترها و ... از طریق این پنل انجام می شود. تعداد این تنظیمات بسته به امکانات یخچال و فریزر متفاوت است. برای مثال در برخی از یخچال و فریزرها حالت تعطیلات وجود دارد که با انتخاب آن از روی پنل، می توانید مصرف انرژی یخچال خود را زمانی که در سفر یا تعطیلات به سر می برید، تا حد ممکن کاهش دهید.

همچنین در برخی یخچال های پیشرفته تر، یک پنل دیجیتال نیز بالای آبریز آن قرار گرفته است که با استفاده از آن می توانید تنظیمات آبسردکن و یخساز را کنترل نمایید.

پنل دیجیتال یخچال

یخساز اتوماتیک و یخساز دستی

یکی از موضوعات مهم در خرید یخچال و فریزرهای یخساز دار، نوع یخساز آن است. یخساز ها عموماً در فریزر قرار دارند. یخچال های با یخساز های اتوماتیک، دارای شیر اتصال به آب شهری هستند. این یخچال ها به طور خودکار، آب را از شیر ورودی خود دریافت کرده و به یخ تبدیل می کنند. اگر یخچال دارای یخ خردکن روی آبریز باشد، شما می توانید با فشار تنها یک دکمه، قالب های یخ را در لیوان خود داشته باشید. البته ممکن است برای برداشتن یخ، نیاز باشد تا به صورت دستی آن را از کشو و محفظه مخصوص یخ بردارید اما در هر صورت نیاز به پر کردن مخزن آب وجود ندارد.

یخچال فریزرهایی با یخساز دستی یا نیمه اتوماتیک، به آب شهری متصل نیستند. بنابراین نیاز است که شما مخزن مخصوص آن را به صورت دستی از آب پر کنید و پس از مدتی، یخ های آماده شده را از محفظه مخصوص بردارید. شما می توانید با توجه به اولویت خود در انتخاب یخساز، هر کدام از این دو نوع را برگزینید. مسلماً قیمت یخچال های با یخساز دستی به مراتب پایین تر از یخچال های با یخساز اتوماتیک است. 

سیستم گردش هوای چندگانه

حفظ کیفیت مواد غذایی که داخل یخچال نگه داشته می شوند، موضوع مهمی است. در یخچال های با سیستم گردش هوای چندگانه، دریچه هایی متعددی برای جریان هوا در نقاط مختلف داخل یخچال یا فریزر تعبیه شده است که هوای خنک را در جهات مختلف محفظه داخلی یخچال فریزر به جریان انداخته و موجب حفظ رطوبت و سرمای یخچال و فریزر در تمام نقاط می شود و در نتیجه موادغذایی شما تازه تر و بهتر حفظ خواهند شد.

گردش هوای یخچال

درب هوم بار

در برخی مدل های جدیدتر یخچال، دربی کوچک تر روی درب اصلی یخچال قرار گرفته است که به آن هوم بار می گویند. با باز کردن این درب شما می توانید به راحتی و بدون باز کردن درب اصلی یخچال، به محتویات درون آن و به خصوص بطری های آب که از پرمصرف ترین لوازم داخل یخچال هستند، دسترسی پیدا کنید. این موضوع به صرفه جویی در مصرف انرژی در اثر باز شدن درب بزرگ یخچال و جلوگیری از خراب شدن نوار دور درب اصلی کمک می کند. درب هوم بار علاوه بر مزایای ذکر شده، ظاهری شیک و زیبا به یخچال می بخشد. هوم بار عموماً در یخچال های ساید بای ساید، دوقلو و برخی مدل های یخچال کمبی دیده می شود.

بدون برفک یا نوفراست

اگرچه هنوز هم یخچال و فریزرهای دیفراست که کم و بیش برفک می زنند تولید می شود اما تمام یخچال های مدرن تر و تخصصی تر، دارای سیستم ضد برفک یا نوفراست می باشند. این یخچال ها طوری طراحی شده اند که برفک های ایجاد شده از رطوبت، توسط دستور برد الکتریکی و با روشن شدن المنت، آب می شوند و از طریق یک مسیر به یک محفظه روی کمپرسور هدایت می شود و آنجا نیز توسط گرمای کمپرسور تبخیر می گردند. در صورتی که در یخچال هایی که برفک می زنند، باید هرچند وقت یکبار یخچال را خاموش کرده و اقدام به تمیز کردن برفک ها نمایید. البته یخچال های دیفراست به علت قیمت ارزان تر هنوز مشتری های خود را دارد.

سیستم انجماد سریع

این ویژگی که در برخی یخچال و فریزرها وجود دارد، باعث می شود تا زمان انجماد مواد غذایی به حداقل برسد. برای این کار، سیستم انجماد سریع، سرعت عبور هوای سرد در محفظه فریزر با بالا برده و بنابراین، دمای مواد غذایی در کم تر از دو ساعت به حداقل خود رسیده و کاملاً منجمد می شود. در انجماد سریع، سرعت نفوذ هوای سرد به داخل مواد غذایی تا 3 سانتی متر در دقیقه و یا بیشتر نیز افزایش می باید. این موضوع به حفظ کیفیت و خواص موادغذایی نیز کمک می گند چرا که فرایند تولید کریستال های یخ، سریع تر انجام می شود. اگر یخ زدن سریع موادغذایی به خصوص گوشت و سبزیجات در فریزر برای شما مهم است، حتماً به وجود این ویژگی در یخچال فریزر انتخابی خود دقت نمایید.

فریزر

کشوی مخصوص میوه و سبزیجات

حتماً برای شما جالب است که بدانید چرا کشوهای مخصوص نگهداری میوه و سبزیجات در پایین یخچال قرار می گیرد! علت این موضوع در تفاوت دمایی بین این قسمت با سایر قسمت هاست. دمای داخلی این کشوها عموماً بین 8 تا 10 درجه سانتی گراد است که دمای مناسبی برای ماندگاری بهتر میوه و سبزیجات است. همچنین چون سردترین قسمت یخچال، طبقات میانی آن و درست بالای این کشوها می باشد، سرمایی که از بالا به داخل کشوها نفوز می کند موجب می شود تا رطوبت و سرما به طور موثری در میوه و سبزیجات حفظ شود. در برخی از یخچال های مدرن تر، امکان تنظیم اختصاصی دما و رطوبت داخلی این کشوها نیز وجود دارد.

میزان صدا در یخچال ها

میزان صدای نرمال موتور یخچال ها در محدوده 35 تا 40 دسی بل است. این میزان صدا هیچگونه مزاحمتی برای گوش انسان ندارد. البته باید دقت کنید که یخچال را نزدیک اتاق خواب و یا اتاق نشیمن نگذارید. در ضمن اگر تراز قرارگیری یخچال و فریزر از بین برود، ممکن است سر و صدای آن نیز بیشتر شود. به همین دلیل باید سطحی صاف و بدون شیب را برای قرار دادن یخچال خود در نظر بگیرید.

فیلتر تصفیه آب در یخچال های با یخسازهای اتوماتیک

زمانی که یخچال شما به آب شهری متصل می شود و یخساز اتوماتیک دارد، باید فیلتری وجود داشته باشد تا ذرات معلق در آب ورودی را تصفیه کرده تا علاوه بر جلوگیری از ایجاد رسوب در لوله های یخچال، یخ های تولید شده نیز تمیز و عاری از آلودگی باشند. فیلترهای تصفیه آب در یخچال ها می توانند در داخل یخچال و یا بیرون آن (قسمت پشتی) قرار گیرند. توجه کنید که اگر یخچال شما دارای فیلتر است، باید هر 6 ماه تا یک سال بسته به نوع و مدل فیلتر، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. در غیر این صورت، فیلترها اشباع شده و دیگر عملکردی نخواهند داشت.  

در این مقاله سعی کردیم تا موارد مهمی که در انتخاب و خرید یک یخچال و فریزر موثر است به شما ارائه دهیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب بتوانید به انتخاب مناسبی برای خرید یک یخچال و فریزر مناسب دست یابید.

All comments

    شاخه‌ها

    پیگیری سفارش

    جهت مشاهده اطلاعات سفارش خود کد پیگیری سفارش را وارد نمایید:
    در صورتی که سوال یا راهنمایی در رابطه با محصول و خدمات پس از فروش آن دارید، با ما در تماس باشید:
    درخواست پشتیبانی