راهنمای جامع خرید کولر گازی

راهنمای جامع خرید کولر گازی

هر آنچه برای خرید یک کولر گازی مناسب باید بدانید:

با توجه به گرم و خشک بودن آب و هوای اکثر مناطق کشورمان خرید یک خنک کننده خوب برای خانه بسیار ضروری به نظر می آید. با توجه به قابلیت های خنک کنندگی کولرهای گازی طرفداران این محصول در حال افزایش است و هم چنین متفاوت بودن برندها و تفاوت آپشن های مدل ها ممکن است شما را در هنگام خرید کمی گیج کند. بنابراین خواندن یک راهنمای خرید می تواند کلید راه گشای شما در انتخابتان باشد.

کولر گازی چگونه عمل می کند؟

عملکرد کولر گازی همانند یخچال است و با استفاده از فشار گاز موجود در کولرگازی تبدیل به مایع می شود و میعان صورت می گیرد و سپس با کم کردن این فشار مایع تبدیل به گاز شده و سرما تولید می شود. با استفاده از این فرایند دمای محیط کاهش می یابد و باعث خنک شدن محل نصب کولر گازی یا پنل آن می شود.

تفاوت های کاربردی کولر گازی و آبی

تفاوت مهم کولرهای آبی و گازی در میزان رطوبت تولید شده در آن ها است. در کولرهای گازی این میزان رطوبت تقریبا به صفر می رسد اما در کولرهای آبی با توجه به عملکرد آن ها که با استفاده از قطرات آب است ، رطوبت به میزان قابل توجهی بالا می رود. پس کولرهای گازی برای مناطق مرطوب و شرجی انتخاب مناسب تری است. تفاوت عمده دیگر در قیمت این دو نوع کولر است که قیمت کولرهای گازی بسیار بیشتر از نوع آبی است. تفاوت های دیگردر آپشن ها است که به عنوان مثال کولرهای گازی قابلیت هایی مانندخنک کردن سریع ، عملکرد چند جهته و ریموت کنترل دارند که کولرهای آبی فاقد آن ها هستند

انواع کولرهای گازی

کولرهای گازی مدل های مختلفی دارند که هرکدام نقش متفاوتی را ایفا می کنند؛ اما چهار دسته بندی عمده پنجره ای ، پرتابل، ایستاده و اسپیلت برای این کولرها وجود دارد.

معرفی کولر گازی پنجره ای

یکی از ساده ترین انواع کولر گازی کولرهای پنجره ای هستند که مبرد و فن آن هر دو در یک دستگاه قرار گرفته اند. این دستگاه دارای ابعاد کوچکی است که به راحتی می تواند در پشت پنجره و یا در کانال نصب شود. از معایب مهم این نوع کولر سروصدای بالای آن و نداشتن ریموت کنترل است. هم چنین در هنگام خرید این نوع کولر باید به اندازه آن و اندازه پنجره منزل خود دقت نمایید تا با یکدیگر متناسب باشند.

معرفی کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل نیز مانند کولر پنجره ای یک تکه بوده و بر روی زمین قرار می گیرند و یک لوله خرطومی در فضای بیرونی قرار گرفته و کار مکش هوا را انجام می دهد. جا به جایی ان کولرها بسیار آسان است و به همین دلیل پرتابل نام گرفته اند. طبیعتا با توجه به یک تکه بودن این نوع کولرها سرو صدای آن ها نسبت به مدل دو تکه بیشتر بوده و هم چنین مناسب فضاهای کوچک تر هستند. این نوع کولرها به خوبی فضاهای کوچک را خنک می کنند اما فضای نسبتا زیادی از فضای خانه را اشغال می نمایند.

معرفی کولر گازی ایستاده

کولرهای گازی ایستاده دارای یک یونیت خارجی و یک قسمت داخلی به عنوان فن هستند. قدرت پرتاب باد این کولرها بسیار بالا بوده و مناسب سالن ها و فضاهای بزرگ بوده و بیشتر در مکان هایی مانند رستوران ها استفاده می شوند.

معرفی کولرهای گازی اسپیلت

پرطرفدارترین نوع کولرهای گازی، کولرهای گازی اسپیلت هستند که یونیت آن ها که شامل کمپرسور است در خارج از حانه و پنل آن ها که باد از آن خارج می شود در داخل قرار می گیرد. این نوع کولرها خود به دسته های کوچکتری تقسیم می شوند که شامل تک پنله و دو پنله ، با قابلیت سرد یا گرم و یا هر دوهستند. این اسپیلت ها با توجه به داشتن پنل داخلی سر و صدای کمی داشته و چون اکثرا روی دیوار نصب می شوند فضای بسیار کمی را اشغال می کنند. هم چنین پنل داخلی آن ها بسیار زیبا بوده و فضای خانه شما را دل نشین می کنند.

قدرت موتور و BTU

واحدی به نام BTU برای کولرهای گازی وجود دارد که میزان تولید سرما را در واحد زمان می سنجد. هرچه میزان این عدد بالا تر باشد کولر شما میزان بیشتری از سرما را تولید خواهد کرد. برای این که بدانید کولر شما چند BTU باشد که مناسب خانه شما باشد، برای شما جدول زیر را ارائه کرده ایم. البته توجه داشته باشید که متغیرهایی مانند ارتفاع سقف خانه تان و یا آفتاب گیر بودن مکان نیز بر این جدول تاثیر خواهد داشت.

ظرفیت  BTU/h

متراژ خانه (متر مربع)

10000

30 - 36

12000

37 - 40

16000

60 - 70

18000

75 - 80

24000

110 - 140

28000

170 - 200

 

انواع کمپرسورهای کولرهای گازی

در مجموع سه نوع کمپرسور با نام های روتاری، پیستونی و اسکرولی وجود دارد که هرکدام از آن ها را برای شما معرفی خواهیم کرد. کمپرسور پیستونی و یا رفت و برگشتی همان طور که از نامش پیداست از یک پیستون برای فشرده کردن گاز استفاده می کند و ظزفیت آن معمولا بین 16000 تا 37000 btu است . یکی از مهم ترین معایب این کمپرسور سر و صدای بالای آن است. کمپرسور روتاری با چرخش کار می کند که مناسب مکان هایی با فشار هوای بالا است؛ ظرفیت این کمپرسورها بین 6000 تا 35000 است و مصرف بهینه تر و صدای کمتری دارد. نو آخر کمپرسور اسکرول یا مارپیچی است که عملکردبهتری نسبت به دو مدل قبل دارد اما کمتر در کولرهای گازی استفاده می شود.

کیت اینورتر چیست؟

در کولرهای گازی عادی ، کولر پس از رسیدن به دمای محیط به چیزی که شما تنظیم کرده اید به طور خودکار خاموش شده و پس از تغییر دما دوباره روشن خواهد شد. اما در کولرهای گازی دارای کیت اینورتر ، کولر خاموش نمی شود و فقط دور موتور آن کاهش می یابد. مزیت کولرهای اینورتردار نسبت به کولرهای عادی این است که مصرف انرژی کولرهای اینورتر دار پایین تر و سرعت خنک کنندگی آن ها بالاتر است.

میزان مصرف انرژی

اگر قرار است که کولر شما به مدت زیادی روشن باشد ، میزان مصرف انرژی یکی از فاکتورهای مهمی است که باید به آن توجه کنید. میزان مصرف کولرهای گازی روی برچسب انرژی آن ها با حروف انگلیسی درج می شود که A کم مصرف ترین و G پرمصرف ترین هستند و حروف دیگر در میان این دو قرار می گیرند. هم چنین باید توجه داشته باشید که کولرهای گازی پرتابل جزو پرمصرف ترین ها هستند.

میزان صدای کولر

صدای کولرها در کاتالوگ آن ها با یکای دسیبل درج شده است که می توانید قبل از خرید کولر آن را مطالعه نموده و از میزان تولید سروصدای کولر مطلع شوید.

گارانتی کولرهای گازی

کولرهای گازی هم با گارانتی و هم بدون گارانتی در بازار موجود هستند . در برخی موارد نیز گارانتی فقط برای کمپرسور کولر در نظر گرفته شده است. کولرهای بی گارانتی قیمت های پایین تری دارند اما باید توجه داشته باشید که کولرهای بی گارانتی ممکن است بدون گاز مبرد باشند و اکثر آن ها نیز لوله های مسی ندارند و هر دوی این ها هزینه اضافه ای برای شما خواهد تراشید.

تنوع آب و هوایی و کولر مناسب

سه نوع آب و هوای قالب در کشور ما وجود دارد که شامل آب و هواهای خنک، معتدل و گرمسیری یا حاره ای هستند. در کاتالوگ هر کدام از این کولرها درج شده است که مناسب کدام نوع آب و هوا هستند و با توجه به این مورد می توانید به  راحتی کولر مناسب اقلیم خود را انتخاب نمایید اما بهتر است بدانید که کولرها با کمپرسور روتاری بیشتر مناسب آب و هوای حاره ای هستند.

All comments

    شاخه‌ها

    پیگیری سفارش

    جهت مشاهده اطلاعات سفارش خود کد پیگیری سفارش را وارد نمایید:
    در صورتی که سوال یا راهنمایی در رابطه با محصول و خدمات پس از فروش آن دارید، با ما در تماس باشید:
    درخواست پشتیبانی